top of page

ליווי אישי ומותאם לתינוק שלך. ליווי התפתחותי.  אבחון וטיפול.  בייבי יוגה.  עיסוי תינוקות

כשאני מתבוננת על תינוק ועל התנועתיות שלו, אני רוצה לראות שהוא נהנה להפעיל את גופו, שנוח וטוב לו עם גופו, שהגוף שלו פעיל באופן סימטרי, שיש לו ביטחון גופני (מנסה שוב ושוב פעולה כמו להגיע לצעצוע ואינו מתוסכל או מוותר מראש), שהוא יכול להגן על עצמו (למשל: לבלום נפילה, להימנע מקבלת מכה בראש בזחילה תחת רהיטים וכו'), שהוא מבטא את החזקות הגופניות שלו (לכל תינוק חזקות שונות), שיש לו רפרטואר תנועתי רחב, שהוא מודע לגופו, פעיל, אקטיבי ויודע גם לנוח.
הנחת היסוד שלי היא שליכולות מוטוריות וסנסוריות בשנת החיים הראשונה יש השפעה רבה על תפקודי הגוף והמוח. האבחון והטיפול מתמקדים בהיצע רחב של מגע והפעלה מוטורית, הנעשה תוך כדי משחק והנאה. התהליך הוא אישי ומותאם לקצב ולצרכים של התינוק.
ליווי התפתחותי ניתן כתמיכה בשלבי ההתפתחות לאורך חודשי ההתפתחות הראשונים כדי לוודא שהתינוק עובר את שלבי ההתפתחות באופן מיטבי ומותאם לו אישית, או כשמתעורר קושי או עיכוב התפתחותי. 
תינוקות שונים זה מזה ופערים ביניהם הם טבעיים, עם זאת חשוב שתינוק יעבור את רוב שלבי ההתפתחות לפי הרצף וימצה את הפוטנציאל של כל שלב כפירמידה. לכן מומלץ לשים לב מתי התינוק אינו מצליח לעבור לשלב הבא ושם להגיש לו עזרה ותמיכה. 
המערכות עליהן עובדים בשיטה הן: מודעות גוף, ויסות (תחושתי ותנועתי), תחושתיות (תת תחושתיות או תחושתיות יתר), תפיסה מרחבית, מערכת ההצלבה (תיאום בין צידי, ימין ושמאל), מוטוריקה גסה ועדינה, שיווי משקל, קואורדינציה ועוד.  
רצף שלבי ההתפתחות, מה נרצה לראות בכל שלב?
עד 3 חודשים:
בשכיבה על הבטן: הרמת הראש, סיבוב הראש בחופשיות לצדדים ובאופן סימטרי, היכולת לשכב בנוחות על הבטן ולזקוף את הראש כאשר אין מתח בפלג גוף תחתון (רגליים ללא מתח או עולות), היכולת לנוח עם הראש והרגליים על המזרון, היכולת לשכב על הצד (כהכנה להתהפכות), הישענות על המרפקים, הובלת הידיים קדימה להגיע לצעצוע, העברת משקל למרפק אחד וניסיון להגיע אל או תפיסה של צעצוע ביד השנייה.
בשכיבה על הגב: גילוי הידיים והבאתן למרכז הגוף ולפה, פתיחה וסגירה של כפות הידיים, אחיזה בצעצוע תחילה בשתי הידיים ולאחר מכן בכל יד בנפרד, העברה של צעצוע מיד ליד, יצירת קשר עין-יד, סיבוב הראש בחופשיות לצדדים ובאופן סימטרי, רגליים באות אל הבטן ומתיישרות יחדיו, בהמשך כל רגל מתכופפת אל הבטן ומתיישרת בנפרד.
עד 5 חודשים:
בשכיבה על הגב: מעבר קו אמצע עם כל יד בנפרד, תפיסת הרגליים עם הידיים, תפיסת רגל עם יד נגדית (הצלבה), רוטציה בין פלג גוף עליון לתחתון, התהפכות לימין ולשמאל וכן מהגב לבטן ומהבטן לגב, יכולת לשכב על כל הצדדים (גב, בטן ועל הצד) בפעולה ובמנוחה. 
בשכיבה על הבטן: סיבוב ציר, שכיבה על הבן עם הישענות על מרפק אחד וברך נגדית כפופה (כהכנה לזחילה), תכנון פעולה: מסתכל ומושיט יד לעבר צעצוע, מנסה או מתקדם לעברו במרחב (מושיט יד ודוחף עם הרגל הנגדית). 
עד 11 חודשים:
זוחל גחון יד ורגל נגדית (תחילה דוחף עם הידיים ומתקדם אחורה ורק אז מתחיל לנוע קדימה) ,עולה לעמידת שש ומתנדנד קדימה ואחורה, מעמידת שש מבצע העברת משקל של הישבן לאחד הצדדים לישיבה צידית ונשען על היד, מתיישב, יושב ישיבה זקופה, יודע לעבור מישיבה לשכיבה דרך הצד (ויודע לחזור חזרה משכיבה או מעמידת שש לישיבה), מעביר צעצועים מיד ליד בישיבה ובשכיבה, בישיבה מייצר רוטציה עם פלג גוף עליון (מסתכל לאחור עם פיתול של עמוד השדרה), מבצע אחיזת צבת (תופס דברים קטנים עם אצבע ואגודל), מתכנן פעולה (מסתכל על צעצוע ומתחיל לזחול לכיוונו), זוחל על 6 יד ורגל נגדית עם הפעלה של כל הגו, זוחל מעל מכשולים במרחב ומתחת לחפצים במרחב (עובר מתחת לכיסא או שולחן), אוכל בעזרת יד אחת, משתמש באחיזת צבת.
 
עד שנה ושלושה חודשים:
זוחל במכשולים מאתגרים יותר (כגון מדרגות), נעמד ועומד יציב וזקוף, נעמד תוך כיפוף ברך ל90 מעלות, עומד בפיסוק ומתנדנד לצדדים, עומד ומכופף ומיישר ברכיים, הולך סביב חפצים תוך כדי אחיזה בהם, מתחיל ללכת, הולך קדימה, הולך אחורה, הולך לצדדים, מבצע סיבוב בעמידה. 
   סיבות פניה נפוצות:
  • רצון בליווי והדרכה מותאמת לתינוק של שלבי ההתפתחות מיטביים
  • כאשר ישנה א- סימטריה בגוף (למשל, במצב שכיבה הגוף נוטה לצד מסויים)
  • כאשר ישנה א- סימטריה בתנועה (סיבוב ציר לצד אחד, התהפכות לצד אחד וכו')
  • כאשר הטונוס שרירי מוגבר (היפרטונוס) או רפוי (היפוטוניה)
  • טורטוקוליס (פיתול הצוואר בתנוחה קבועה ולצד אחד)
  • כאשר תינוק אינו מצליח להביא את הידיים לפה או למרכז הגוף או להושיטן קדימה בשכיבה על הבטן (עד 5 ח')
  • כאשר תינוק אינו מצליח לזקוף את הראש (עד 3 ח')
  • כאשר תינוק אינו מסכים לשכב על הבטן/ גב/ צדדים (עד גיל 4 ח')
  • תינוק שלא מתהפך (בגיל 5 ח'), תינוק שמתהפך כמקשה אחת (ללא רוטציה בין פלג גוף עליון לתחתון), תינוק שמתהפך ע"י הקשתת שרירי הגב והצוואר, תינוק שמתחיל היפוך ולא יודע לסיים אותו, תינוק שמתהפך והיד "נתקעת" לו מתחת הבטן. 
  • תסכול מתנועה או מאי-הצלחה בתנועה (בכל גיל)
  • תינוק שלא זוחל (בגיל 11 ח'), תינוק שהזחילה שלו לא סימטרית, תינוק שלא זוחל יד ורגל נגדית (קופץ קדימה בגלים) 
  • תינוק שלא התיישב (בגיל 11 ח'), תינוק שיושב ישיבת W, תינוק שיושב אך אינו יודע לעבור משכיבה לישיבה וההפך, תינוק שמתאמץ להתיישב עם שרירי הבטן. 
  • תינוק שלא מצליח לבצע אחיזת צבת (בגיל שנה)
  • תינוק שלא עומד (בגיל שנה)
  • תינוק שלא הולך (בגיל שנה וארבעה חודשים)
  • רגישות תחושתית, תינוק שנרתע ממגעים מסוימים (חול, דשא, צבעי ידיים) ומרקמי אוכל מסויימים (חלקים או מחוספסים)
  • קושי בוויסות (תינוק שבוכה הרבה ללא סיבה נראית לעין, שקשה לו עם מעברים (משינה לעירות או ההפך, כניסה או יציאה ממקלחת וכו')

 

 

שלחו מייל

צלצלו

  • White Facebook Icon

מצאו אותי בפייסבוק

bottom of page